Specials - Kwaliteiten bepalen
6) Kwaliteit bepalen van distributeurs/dealers/klanten
Stel u bent hoofd verkoop en heeft 100 dealers, welke vindt u de belangrijkste? Misschien die met de hoogste omzet? Hoofd financiŽn gaat liever voor degene met de hoogste bruto marge. De directeur kijkt meer naar de winst en het bedrijf met de meeste potentie. De service afdeling heeft weer een andere favoriet.

Er is een heel slimme methode waarin u kunt aangeven wat u en anderen belangrijk vinden, hoe belangrijk dit is en hoe u de resultaten vergelijkt. Dit doet u met behulp van Quality Function Deployment (QFD).
De uitkomst is een vierkwadranten plaatje waarin uitgezet is de omzet en de QFD score.
Partners met een lage omzet en een lage QFD score moet u niet teveel aandacht meer geven waarschijnlijk gaat u afscheid van ze nemen, hier wordt niet meer in geÔnvesteerd.
Partners met een hoge omzet en een hoge QFD-score moet u koesteren, dit zijn de kanjers waar u het van moet hebben. Voor partners in de beide andere kwadranten is er werk aan de winkel. De score moet verbeterd worden zodat ze niet afglijden naar de gevarenzone.

Het grote voordeel van deze methode is eenduidigheid en overzichtelijk, iedereen binnen uw bedrijf ziet hoe de uitslag tot stand gekomen is en de regels die je met elkaar hebt afgesproken zijn voor alle businesspartners hetzelfde.
Belangrijk is om de methodiek ook uit te leggen aan uw partners zodat zij weten welke criteria u hanteert, wat u belangrijk vindt en hoe ze volgend jaar beter kunnen scoren omdat ze bijvoorbeeld de verkoopkracht hebben vergroot of de kosten voor u hebben gedrukt. Uw accountmanagers kunnen de uitslag met de businesspartners bespreken in de planning voor het komende jaar.

U krijgt een Word document waarin de methode stap voor stap wordt uitgelegd inclusief een uitgebreid voorbeeld, de gegevens worden verzameld in een Excel-sheet waar het resultaat automatisch uitrolt. U kunt deze eenvoudig aanpassen aan uw eigen situatie.

Bestellen